Maar morgen komt er echt een verslag. - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Raoul Lemmen - WaarBenJij.nu Maar morgen komt er echt een verslag. - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Raoul Lemmen - WaarBenJij.nu

Maar morgen komt er echt een verslag.

Blijf op de hoogte en volg Raoul

03 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Zo roep ik nu al twee weken tegen iedere thuisblijver. Twee weken geleden is het namelijk alweer toen ik op vakantie in Nederland was en dan is er toch wel een reden om iets te schrijven. Niet zozeer om iedereen te vertellen wat er aldaar te doen is/was, maar op z’n minst om iedereen te bedanken voor 3 fantastische dagen. Derhalve: Bedankt.
Daarnaast moet ik op de reissite waarbenjij.nu natuurlijk zoveel mogelijk vlaggetjes verzamelen. Het blijkt alleen dat ik het Nederlands vlaggetje al binnen heb en zelfs de reis naar Maastricht (toch een apart land zo beaamt ook de gemiddelde Sjeng) kon niet beloond worden met een rode vlag en witte ster. Ach ja, het zou ook niet het eerste zijn waar ik trots op zou zijn geweest. Dan houden we het even bij de UK en Nederland. Want die Schotse vlag is op de site nergens te vinden. Voorlopig that is want we mogen hier volgend jaar stemmen stemmen voor onafhankelijkheid. Of er tegen, anders zou de uitkomst wel redelijk snel beschikbaar zijn.

Ondanks dat de wedkantoren 3 tegen 1 aangeven dat de Schotten niet onafhankelijk aan gaan geven zou dat best nog wel eens wat kunnen gaan worden. Zowel de voor als tegen campagne krijgen in ieder geval anderhalf miljoen om mee te werken en dan is het niet meer dan degene die het beste op de sentimenten in weet te werken. Zo’n mooi Schots vlaggetje op waarbenjij.nu bijvoorbeeld. Hoewel het geld dat men over houdt ook niet onbelangrijk is. Zeker niet voor een Schot. Zo heeft 61% van de Schotten aangegeven dat ze onafhankelijk willen zijn als ze er daarmee op vooruit gaan, maar daar blijft nog maar 23% van over als ze er daarmee geld op bij moeten leggen. Onder het mom van “Dan hoeft het al niet meer.” Gezien maar 10% van de bewoners van de UK uit Schotland komt, maar er vervolgens wel 90% van de olie aldaar opgepompt wordt (snel opschieten voordat het niet meer van ons is) is er een redelijke waarschijnlijkheid dat onafhankelijkheid Schotland geen windeieren legt. Staat tegenover dat het vroegere toetreden tot de UK door middel van een simpele stemming in het huis van afgevaardigden Schotland ook geen windeieren heeft gelegd. Met name Glasgow ontpopte zich tot één van de belangrijkste industriesteden van de wereld. Maar ja, dan heb je het wel over de 18de en begin 19de eeuw.
Het zou in ieder geval wel lachen zijn. Verhuizen van land zonder zelf te hoeven verhuizen. Dat scheelt ook een hoop gedoe natuurlijk.

Nogmaals mijn excuses voor het uitblijven van een verslag, maar dat heeft dan voornamelijk weer te maken met de weinige energie die overblijft na de Nederland-reis, alsmede dat ik even niet zoveel heb ondernomen de laatste tijd. Het een leidt tot het ander ook. Hoewel ik niet hoop dat het niet veel ondernemen dan weer leidt tot weinig energie. En mocht dat al het geval zijn, dan gaan we daar volgende week toch weer verandering in brengen. Dan komt Joost langs en worden met Edinburgh en de Schotse Highlands weer een paar mooie omgevingen bezocht.

Voor dit weekend bleven de activiteiten vooral nog beperkt tot het opruimen van het appartement en het bekijken van enige films. Zero Dark Thirty en Lincoln zijn beiden zeker aanraders. Toevallig dat er nog een vriend van de Film Discussion Group die film wou zien zo op een zaterdagmiddag dus die kwam ik aldaar bij de kassa tegen. Zoals gezegd kan ik gratis de film bezoeken met mijn abonnement en dan krijg je ook nog eens 10% korting op het eten en drinken dat al met al maar 110% te duur is. Dus wordt er dan maar wat drinken en chips ingeslagen bij de aangrenzende kiosk waar ik door een medeklant werd aangesproken op het feit dat ik geen cola moest pakken omdat dat slecht voor je tanden is. Ah, vandaar dat hier zoveel Whisky gedronken wordt.

Enfin, na afloop van de film konden we nog even over films bijpraten onder het genot van een hapje waarbij de Highlandburger er toch aanlokkelijk uit zag. Dat is dus een hamburger met haggis er op. En het smaakte nog lekker ook. Ik heb er voor de zekerheid maar bier bij gepakt voordat weer iemand zou beginnen over dat tandengebeuren. Een beetje het principe waarom men in de middeleeuwen geen water dronk omdat dat slechter voor je was dan bier. Het bestellen van eten bij de bar was trouwens niet eenvoudig omdat er enige discussie was over ons tafelnummer waar aan geserveerd was. Is het nou een 16 met streepje aan de bovenkant of een 91 met streepje aan de onderkant? Beide blijkt waar te zijn, maar in de hoop ons eten aan de juiste tafel geserveerd te krijgen hebben we toch maar voor nummer 91 gekozen. Alles is in ieder geval goed gekomen. En ik heb weer allerlei dingen op die ooit in een schaap hebben gezeten. En havermout. Hoewel ik nu van Renee meegekregen heb wat je daar nog meer mee kan doen behalve haggis maken.

Nou ja dat was het weer zo’n beetje. En om toch nog even terug te komen op de titel. Dat refereert ook aan het feit dat ik dat verslag een dag eerder al geschreven heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Op naar Schotland voor werk, plezier en... who knows?

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 12485

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 28 Augustus 2013

Schotland

Landen bezocht: