Gebeurtenissen - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Raoul Lemmen - WaarBenJij.nu Gebeurtenissen - Reisverslag uit Glasgow, Verenigd Koninkrijk van Raoul Lemmen - WaarBenJij.nu

Gebeurtenissen

Blijf op de hoogte en volg Raoul

17 Februari 2013 | Verenigd Koninkrijk, Glasgow

Laat ik allereerst eens beginnen met mijn laatste stelling dat Schotland onafhankelijk moest worden. Dat had iets te maken met verhuizen zonder te verhuizen en zo’n mooi Schots vlaggetje krijgen op waarbenjij.nu (waarvan ik overigens vind dat ze daar echt niet tot de onafhankelijkheid op hoeven te wachten), maar er zijn ook meningen dat het hier om een populistische invalshoek gaat. Om aan duidelijkheid niks te wensen over te laten: Dat klopt.

Natuurlijk: Schotland heeft voldoende olie (en Whisky) om, voorlopig, voor zichzelf te zorgen, maar de grap is dat alle olie die voor de UK opgeboord wordt voor 100% en soms meer terug in de Schotse maatschappij gepompt wordt. Nou ja, het geld dat daarvoor overblijft, niet de olie zelf. Het is dan ook totaal niet praktisch om onafhankelijk te worden omdat er 1) niks mee gewonnen wordt en 2) het een hele operatie wordt om alle publieke activiteiten te ontschotten (haha!). Maar zoals het bij goede referenda gaat is dat al lang niet meer het issue en voert een gezond populisme de boventoon. De parlementsleden van de UK alsmede de ‘Better Together’ beweging binnen Schotland volgen de bovenstaande argumentatie en de reactie van de Onafhankelijkheidspartij is zo ongeveer het standaard: “Ow ja?! Dat zullen we nog wel eens zien.” Inhoudelijke argumenten, daar houd ik nu van. Maar Churchill zei het al. Het beste argument tegen de democratie is een goed gesprek met één gemiddelde stemmer. Ik hou u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Want andere ontwikkelingen zijn op dit moment even interessanter. Het bezoek van Joost bijvoorbeeld afgelopen weekend aan Glasgow bijvoorbeeld. Niet dat er heel lang in Glasgow doorgebracht werd maar, toegegeven, Edinburgh en de Highlands waren ook niet mis. Inclusief bezoek aan Edinburgh Castle, Mary Kings Close en het National Museum of Scotland voor wat betreft de eerste locatie. En inclusief persoonlijke privégids voor wat betreft de Highlands. Waarschijnlijk heeft de tourorganisatie, Rabbie’s, er op dit gebied net de benzine uitgekregen. Maar ja, er wordt geadverteerd dat de tour altijd door gaat en het is ook niet goed voor je reputatie om vervolgens het tegenovergestelde te doen. Wat overbleef was een briljante tocht door de Schotse Highlands onder leiding van gids Michael. Toevallig dezelfde gids die ook al actief was toen ik een andere tour volgde samen met mijn ouders.

Het bezoek van Joost was hoe leuk ook (en het was heel leuk) een behoorlijke aanslag op mijn energie maar gelukkig zou ik de rest van de week even rust hebben, op het noodzakelijke werk na. Nu viel dat licht tegen. Allereerst was mijn wasmachine al uitgevallen wat tot praktische problemen en ongewassen kleren leidt, maar mijn landlord zou het wel even komen maken. Nu moet ik toegeven dat ik een oneindig vertrouwen heb in mijn landlord aangezien mijn twee voorgaande problemen ook in no time op waren gelost. Respectievelijk door het omzetten van een switch en het drukken op een knopje. Maar, eindelijk, ik had em nu toch even voor grotere problemen gezet. In de UK kent men ook zekeringen in het stopcontact zelf en als er nu één gesprongen zou zijn zou hij die wel even vervangen, maar anders was het einde verhaal. Zo gezegd, zo gedaan en het lampje van de wasmachine brandde weer. Voor twee seconden. Als iemand die in terminale toestand nog heel even uit zijn coma ontwaakt om te zeggen “Wacht, ik heb mijn laatste woorden nog niet uitge…” nou ja dat dus. Aangezien ook de vervangende zekeringen snel kapot kunnen gaan werd er tot twee keer toe nog een nieuwe zekering uitgeprobeerd alvorens de hoop definitief op te nemen. Alle kleren naar hem toe en ik zou ze gewassen terugkrijgen. Landlord 2 – Moderne techniek 1. Het moest er een keer van komen, helaas.

Maar toen. De ontbrander van mijn fornuis ging niet aan. Niet op één pitje, maar op alle pitjes. Wat een geluk. Want dat zou betekenen dat er een stop gesprongen was. Nu hoef je daar in de UK dan alleen maar een switch voor terug te zetten (zij het eerste probleem waarvoor ik mijn landlord ooit langs had laten komen) dus dat kan ik nu zelf. Dat gedaan. En jawel, mijn wasmachine is nog net op tijd terug gehaald van zijn bijna dood ervaring. Gelijk maar de landlord gebeld dat hij mijn kleren niet hoefde te wassen, hoewel ik strategisch misschien er beter een dagje later achter had achter kunnen komen dat mijn machine het weer deed. Of een dag later mijn landlord informeren wat dat betreft. In ieder geval, aanpassing van de tussenstand: Landlord (met hulp van Raoul) 3 – Moderne techniek 0.

Maar dan donderdag. Aangezien de bus de laatste tijd grote moeite heeft op een efficiënte manier uit het centrum van de stad te komen was ik al later thuis dan normaal, niet handig bij een Skype afspraak met je ouders. Maar die zelfde Skype-afspraak moest met nog een extra 20 minuten verzet worden aangezien de politie het nodig vond om over de vloer te komen. Een rare ervaring. Mensen die mij kennen met weerwolven weten dat ik altijd een eerzame burger ben en de timing van de politie, twee minuten na mijn binnenkomst, deed nog net niet denken aan een zorgvuldig opgezette actie om mijn appartement te omsingelen zodra het sujet op zijn bestemming in de val gelokt kon worden. Nou ja, het doet er wél denken anders zou ik het niet opschrijven.

Maar goed, na een uitgebreide introductie (“is er een plek waar we ergens rustig kunnen zitten om te praten”) en de nodige geruststellingen dat er niks is om me zorgen over te maken (raar dat je je dan juist zorgen begint te maken, net als een trainer die door het bestuur verzekerd wordt dat hij zeker niet ontslagen zal worden) werd me uitgelegd wat de reden van dit bezoek was. Of ik wist dat er afgelopen weekend een moord was gepleegd in het flatblok. Euhm, nee. Dit antwoord werd begroet alsof ik of aan het liegen was of de hele week onder een steen geleefd had. Dat begint al lekker dus. Maar het kwam er uiteindelijk op neer dat ze iedereen van het complete blok wilden ondervragen en daar hoorde ik dus ook bij. Alleen jammer dat ik weinig van dienst kon zijn. Ik kende de hele persoon niet en ook de grote witte herdershond op de foto kwam mij onbekend voor. Weer geen punten gescoord, want zo’n beest moest toch wel opvallen.

Enfin de overige vragen (haar: bruin, lengte: 1.60m etc.) kon ik wel behoorlijk naar waarheid beantwoorden en ook met het oog op het volgende weerwolfpotje heb ik weer wat vragen om als munitie te gebruiken. “Heb je deodorant in huis” en “Welke taal spreek je hier in Schotland” waren niet de standaard vragen die ik zou verwachten bij zo’n interview (mijn eerste sinds dat ik voor de functie in Schotland aangenomen ben overigens). Mijn antwoord dat de taal die ik spreek er enigszins mee te maken heeft met wie ik op dat moment spreek kon ook al op geen pluspunten rekenen. Nogmaals, ik heb mijn best gedaan om deze vragenronde te winnen, maar voorlopig zit het er niet in dat ik terug mag komen.

Het spreekt dat ik, ook na een drukke week op het werk, maar wat blij was met enige vorm van weekend. Net genoeg om alles weer op orde te krijgen voor een volgende bezoeker. In dit geval Arjan. Maar aangezien die pas aan het eind van volgende maand hier is zal ik tegen die tijd wel weer genoeg rotzooi gemaakt hebben om alle opschoningswerkzaamheden weer op nieuw uit te mogen voeren. Geen probleem. Ik heb het er graag voor over.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Op naar Schotland voor werk, plezier en... who knows?

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 12472

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 28 Augustus 2013

Schotland

Landen bezocht: